Testsessie Marina Beach, Zeeland

Van vrijdag 17 april t/m 20 april was het zover, een testsessie op Marina Beach in Zeeland uit naam van De Vissende Hollander.

Klik hier voor meer informatie is een groot vakantiepark omringt door een kolossaal meer (Braakmankreek)van maar liefst 134ha.

Marcel heeft er zin in, we zijn er klaar voor!

Vanuit het noorden vertrokken we rond 10 uur naar het uiterste zuidelijke puntje van Nederland. De reis duurde voor ons ongeveer 3,5 uur, met een paar tussenstops. Toen kwamen we erachter dat zelfs Nederland een tolweg heeft! Je kan kiezen om de tolweg (Zeeland tunnel) te vermijden, maar dan waren we 45 minuten langer onderweg. Voor die 10 euro heen en terug was dat ons niet waard.

De Zeelandtunnel is 6.6 km lang en het diepste punt is 60 meter.

Natuurlijk eerst even melden bij de receptie van Marina Beach!

Na een bakje koffie konden we naar onze chalet. (stacaravan) nummer x13. Deze chalet bevind zich helemaal links van het park, direct aan het water. Een nette chalet, met een keukentje, 2 slaapkamers, douche en een degelijke woonkamer. Als je graag senseo drinkt, neem dan wel je senseo apparaat mee, want er is alleen een koffiezet apparaat aanwezig.

Noordiek chalet X13.. direct aan het water…lekker lui vissen!

Informatie vergaren

Op locatie hebben wij vooraf eerst geïnformeerd naar de stekken, vangsten en het karperbestand op de Braakmankreek. In 2013 zijn er 600 spiegelkarpers uitgezet en er zijn een aantal 20+ kg karpers gevangen. Dat klonk ons goed in de oren, maar om op zo’n groot water een dergelijke vis te vangen moet je niet alleen de zwemroutes weten, maar ook geluk hebben dat zo’n grote bak je stek komt bezoeken.

Het weer

Het weekeind zou in kader staan van veel zonneschijn en temperaturen rond de 15 graden, maar ook een constante noord/noordoosten wind. Vissen in T-shirt werd het helaas niet, want de wind stond het hele weekend windkracht 5 / 4 vanaf het water vol op onze stek. De woensdags ervoor was het er maar liefst 26 graden geweest en door deze enorme stijging in temperatuur was de karper in het zijslootje aan het paaien geweest. Toen wij de vrijdags aankwamen was het paai-festijn weer afgelopen, want de temperatuur was inmiddels weer gedaald naar de 14 graden.

De stekken

Het eerste wat Marcel en ik gedaan hebben is goed de tijd genomen om stekken te vinden, taluuts te vinden en om een gevoel met het water te krijgen. Die dieptes zijn er erg variërend en er zijn vele taluuts te vinden. Links in de zijsloot is het water nog geen halve meter diep, terwijl het op andere stekken 1.5 tot 1.8 meter diep is. En op 250 meter uit de kant zit een ovaal gat van 2.5 tot 3 meter diep. We hebben op elke diepte ingezet om zo te zien waar de vis zich momenteel ophoud om onze kansen te spreiden. Het is een zandbodem en de stekken zijn erg goed te bevissen met geen tot weinig troep.

Heerlijk vertoeven aan de waterkant

Hou er rekening mee dat er aan de linkerkant van het park , binnen de boeien niet gemotoriseerd gevaren mag worden, in ieder geval niet in het (hoog)seizoen. Buiten het seizoen om, is er in overleg veel mogelijk. De reden waarom dit niet mag is o.a. dat er veel gezwommen word op het rechts gelegen strandje gezien vanaf de Noordiek Chalets. Als je in het (hoog)seizoen hebt geboekt, raad ik je aan om overdag met het gezin of met vrienden lekker te gaan zwemmen, midgetgolfen of andere activiteiten te ondernemen en avonds en in de nacht lekker te gaat vissen!

Penvissen

Inmiddels waren alle hengels uitgevaren en bevoerd. Na het overheerlijke avondeten en een biertje, hebben we nogmaals onze tactieken besproken. De noord/noordoostenwind zat ons niet lekker dus er moest meer gebeuren dan alleen statisch vissen. We moesten de vis opzoeken.

Bij een visvakantie hoort natuurlijk ook een biertje, proost, op een paar mooie vissen!

Voordat we vertrokken naar Marina Beach hebben we dan ook alle mogelijkheden besproken. Vanaf de receptie tot aan de chalet waar wij ons bevonden, loopt een smal en ondiep slootje, waar zich waarschijnlijk ook karper bevind. Dus de penhengel moest mee.

Het zijslootje, gezien vanaf de noordiek chalets

Bij het penvissen maak ik altijd een 5 tal stekjes. 2 handjes voeren is genoeg. Vervolgens de hengel en het schepnet klaar gemaakt en kijken bij welke stek er actie is en heel voorzichtig je pennetje laten zakken. Binnen 10 minuten was het raak. Na een leuke dril kwam er een uitzet-spiegel naar boven. De eerste is binnen! Na een paar foto’s te hebben gemaakt, heb ik de andere stekjes bevist. De vis was erg wild aan het zwemmen, waardoor ik tot 2x toe een vis verkeerd haakte, welke jammer genoeg na een paar seconden weer loste. Echter voor een uurtje pen vissen en 3 aanbeten te hebben gehad. Was ik blij met de actie!

Erg blij met onze eerste vis, een mooie spiegelkarper.

De Braakmankreek

De naam zegt het al, brak water. Het water is er bijna zouter dan zoet. Het water bij het IJsselmeer, dichtbij de sluizen is ook brak, maar lang zo zout niet als op de Braakmankreek. Er zwemmen hier en daar dan ook scharretjes, botjes, krabben en er zijn een aantal jaren terug kwallen gezien, maar de karper en overige witvis gedijd er prima onder. Ze zijn in erg goede conditie en je vind er geen vis met parasieten! Op het meer is een duidelijke boven en onderstroming, het is constant in beweging, het “schommelt”.

Genoeg mooie stekken op de braakmankreek

Toch maar weer penvissen

Helaas werd er de eerste nacht geen vis gevangen. Weinig actie. Ook op de Fish Finder was weinig tot niks te zien. Het plan was om de hengels eruit te halen en samen een aantal uur te gaan penvissen in het zijslootje. Ook Marcel had een penhengel mee genomen. Samen gingen we op pad en de camera ging mee. We kwamen er al snel achter dat de vis zich verplaatst had. Inmiddels was de vis een paar honderd meter verderop te vinden.

Snel hebben we een paar stekken gemaakt. Heel stil sluipend naar de waterkant, schoot er toch een karper onder Marcel zijn voeten weg. Shit! Ik zat een paar meter verderop te vissen en haakte een mooie schubkarper. En nog geen 5 minuten daarna een mooie kroeskarper. Helaas konden we daarna geen beet meer maken.

Helaas geen vis meer op de mat, maar wel veel plezier.

Boodschappen

We hebben eerst even boodschappen gedaan. Op 10 minuten rijden vanaf Marina Beach vind je de C1000. Op het park zelf is ook een winkel, hier kan je ook van alles krijgen, maar mocht je grote boodschappen moeten doen, dan kan je beter doorrijden naar de Jumbo in Terneuzen.

Magere vangst

De omstandigheden bleven erg slecht. Ook zagen we geen tekenen van vis. Inmiddels was de vis in de zijsloot ook verdwenen, geen activiteit meer, geen wegschietende karpers… Hmm vreemd. We hebben alles geprobeerd, maar helaas we bleef het bij de paar karpers gevangen op de pen.

Een leuke afsluiter

Voldoende witvis en roofvis op de braakmankreek

Maandagochtend hebben we alles weer opgeruimd voor de terug reis, want 10 uur moesten we de sleutels weer inleveren. De hengels natuurlijk als laatste, want de aanhouder wint en je weet het soms maar nooit. En wat er toen gebeurde…. Marcel en ik hadden het er de zaterdags nog over gehad.. Binnen draaien en BAM! Snoek erop. En het toeval gebeurde dat bij de allerlaatste hengel er een snoek op klapte van rond de 75-80cm. Een hele mooie groene vechtersjas. Daar hebben we toch om gelachen, al wordt het wel weer een nieuwe onderlijn knopen, want die was aardig beschadigd.

Om 13.00 waren we weer thuis. We konden terug zien op een weekend met veel plezier, mooi weer en een leuke locatie. Jammer genoeg weinig vis gevangen 3 karpers en 1 snoek, maar zeker een water met veel potentie en mooie vissen. Wie weet wanneer we kans gaan maken op de 20+ karpers op Marina Beach.