Karpersessie Etang Baudy

2146

Na 3 maanden wachten was het dan toch eindelijk zover; de geplande karper sessie op karperwater Etang Baudy via de Vissende Hollander, was eindelijk aangebroken.

Zondagmorgen om 03.30 uur stapten we in het gele gebakje, om vervolgens 1040 km te rijden richting Etang Baudy in Saint Yrieix la Perche. Gelukkig houdt William wel van autorijden, dus was mijn stuurkunst in principe niet nodig. De TomTom zou ons de weg wel vertellen, omdat wij voor het eerst richting Frankrijk vertrokken.

Na een 3,5 uur al door Nederland en België te zijn geraasd, begon het geestdodende stuk in Frankrijk; route du Nord.  In Frankrijk is zeer goed nagedacht aan de rust van de automobilist. Om de ca. 30 km is er een rustpunt in de route. Na route du Nord kwamen we aan bij Parijs, waar we zeer eenvoudig konden doorrijden (wat was dat anders op de terugweg). Na Parijs volgde de tweede tolweg op onze route, die overigens prima te betalen zijn. Samen ongeveer €35,-. Het laatste uur van de reis was in onze ogen het mooiste stuk. Mooie dorpjes en geweldige op -en afdalingen.

Het gele gebakje ^

Om 15.30 uur dan toch eindelijk aangekomen op de bestemming. Na een hartelijk welkom van de honden en katten, gingen we om de tafel met de eigenaren, Jan en Wally, om even kennis te maken en het over de stekken te hebben. De eigenaren zijn Engelsen, dus geen grove taalbarrière voor ons.

Etang Baudy, een schitterend water met een goed bestand aan karper

Na een rondleiding langs de visstesessiekken en bij elke stek uitvoerig de waterinfo te hebben ontvangen, wilden we toch graag op stek 10 vissen .

Foto vanaf stek10

Zo rond 20.00 uur stonden de tenten en lagen de lijnen in het water. Het wachten was begonnen. Zouden we karper gaan vangen? Wij hoopten van wel en dat we tijdens deze 5 daagse sessie toch minimaal 5 karpers de man zouden gaan vangen, of zoals William zei; “Een mooie dikke vis.”

22.00 uur. De eerste hengel knalt af! Na een ferme dril ligt er een mooie spiegelkarper in de mat. Even wegen en 7,8 kg was het gewicht. Nog even een foto nemen, maar …. ‘Piepppp’! De volgende hengel loopt af en William pakt de hengel op. Dan maar even geen foto. Vis terug en William assisteren bij de dril. Na een kort, maar hevig gevecht, ligt er een schitterende 2-tone in de cradle. De vist weegt maar liefst 18,2 kg. Dankzij deze karper verpulvert William letterlijk zijn pb.

William blij met zijn PB, en dan al op de eerste dag!

Inmiddels is het begonnen met regenen. Een mooi laag druk gebied dient zich aan, waardoor we aanbeet na aanbeet zouden krijgen. Helaas werd niet elke aanbeet verzilverd, maar wat een eerste 24 uur vissen! Maar liefst 10 karpers zagen de cradle.
Elke morgen rond 9 uur kwam de eigenaar het ontbijt brengen. We hadden er namelijk voor gekozen om eten te bestellen bij Etang Baudy. Iedere morgen en avond was het eten prima verzorgd. Plus, als we iets nodig hadden uit het dorp, werd het met alle liefde voor ons opgehaald. Persoonlijk vind ik dat ze klantvriendelijkheid en service zeer hoog in het vaandel hebben staan.
De 2e nacht bleef rustig, wat overigens niet erg was, omdat we inmiddels 48 uur op waren geweest. Vanaf 10.30 uur kregen we weer volop actie en wisten we tot de nacht weer 6 karpers te landen, met als uitschieter een vis op the ‘Reference’ van OSBbaits van 16 kg .

Een schitterende spiegelkarper, gevangen op de nieuwe “The Reference” boilie van OSBBaits
Op de 4e dag is het weer inmiddels lekker zomers, wat helaas de vangsten overdag zou gaan beïnvloeden. De vis lag praktisch stil tussen 11 en 17.00 uur. Dit zou de rest van ons verblijf zo blijven. Ondanks de weeromslag, wisten nog 4 karpers te landen, met als top een vis voor mij van 18,2 kg. Mijn nieuwe pb ook.

Ook ik ben erg blij met mijn nieuwe PB spiegelkarper.
De laatste dag en nacht kregen we weer wat meer aanbeten, mede door de gekozen tactiek om de nachtstekken overdag met rust te laten, maar wel te voeren. Al met al terugkijkend op deze visvakantie, hebben wij als karpervissers enorm genoten en maar liefst 31 karpers weten te landen, waaronder meerdere vissen ruim boven de 14 kg en als top allebei een karper van 18,2 kg.

Dankzij de schitterende omgeving van het water, wat grotendeels gecreëerd is door de eigenaar, de prachtige visbezetting en de kookkunsten van de vrouw des huizes (Jan), zullen wij zeker weten dit water in de toekomst nogmaals bezoeken. Om vis te vangen op dit schitterende water hoef je geen crack te zijn.

Wilt u ook eens boeken? Ga dan naar www.devissendehollander.nl.
Vraag naar de beschikbaarheid en eventuele kosten .