Weekeindje Artjeswiel

Artjeswiel is een nieuwe locatie in het assortiment van de Vissende Hollander. Deze vakantiebestemming bevindt zich in Herpen, provincie Brabant. Als je deze locatie boekt, dan heb je het gehele water voor jezelf. Het is een afgesloten terrein omheind met bomen in een rustige omgeving. De ideale combinatie om in alle rust te vissen met alle luxe aan de waterkant te zitten.

Onder het mom van even een weekendje er tussenuit met de kids, waarbij er tevens gevist kan worden, leek ons Artjeswiel een leuke locatie om naar toe te gaan. Het is een klein maar sfeervol water met een goed bestand aan karper. De locatie biedt ruimte voor maximaal 6 hengels en 4 personen. (2x enkele bedden en 1x 2 persoons bed).

Het gehele terrein lekker voor jezelf.

Vrijdag, na schooltijd vertrokken we vanuit Friesland naar Herpen. Eigenaar Leon had mij al een berichtje gestuurd. Zo konden we mooi contact houden om tegelijk op locatie aan te komen. Op Artjeswiel kregen we een enthousiast en warm welkom. Leon had namelijk een fles wijn voor ons meegenomen en er zaten ook nog een paar biertjes in de koelkast. Na een sociaal praatje, stek informatie en tips verliet Leon ons en begon ons weekendje op Artjeswiel.

Stekken zoeken

Eerst hebben we het water bestudeerd met de dieptemeter op de voerboot om de taluuds en mooie stekken te zoeken. Vanaf de chalet gezien viste Marcel links van het water en ik rechts. Het diepste punt van het water is 2.6meter. We visten op verschillende dieptes om te kijken waar de vissen azen. Tevens hebben we alle boilie-soorten van BFMBaits ingezet om te kijken wat ze op Artjeswiel op dit moment lekker vinden.

Goed stekken zoeken en een goede voorbereiding is het halve werk.

Luxe

Nadat alle hengels uitgevaren waren, gingen we eerst alle boodschappen inruimen, de bedden opmaken, een bakje koffiedrinken en samen een bordspel spelen. De chalet is compleet ingericht. Dus keuken, keukengerei, borden, bekers, bestek, TV, Kachel, badkamer met douche, koelkast met vriesvakje, buitenlampen, zonnescherm e.d. Vanuit de chalet heb je uitzicht over het gehele water en binnen een paar stappen sta je naast je hengel! Zorg wel dat je een sounderbox binnen hebt liggen, want de chalet is goed geïsoleerd en met de TV aan hoor je je beetverklikkers niet.

De eerste run

Marcel aan het drillen

Op het moment dat we met het eten bezig zouden klonk de sounderbox van Marcel. Raak! Het was een mooie koikarper, een van de weinige die rondzwemt op Artjeswiel voor zover bekend.

Marcel blij met zijn eerste koikarper

Eerder die dag zei Marcels zoon, Merlijn, nog dat hij het wel mooi zou vinden als wij die koi zouden vangen. Nou, zijn wens werd bij de eerste run al ingewilligd! Hij kon de nieuwe Pineapple Twist van BFM baits niet weerstaan. De vis kwam van een meter diepte af.

Marcel won goud!

Het eten was nog maar net op en dezelfde hengel ging weer af. Merlijn was dit keer aan de beurt. Ditmaal was het een steur. Merlijn vond dat prachtig, want hij had nog niet eerder een steur gevangen!

Merlijn zijn eerste steur!

Inmiddels was het donker, maar de actie ging door. Mijn hengel ging af en ik sloeg aan, maar helaas een gat in de lucht…noppes. Gelijk daarna ging mijn andere hengel af.. Wederom hetzelfde. Ook Marcel zijn hengel ging af.. Ook weer noppes! Grrr. Het leek erop dat ik niks mocht vangen en begon al aan mezelf te twijfelen.

Inmiddels was het 22.30 en we doken onder de dekens. Dat was maar van korte duur. Mijn hengel ging weer af. Gelukkig was het deze keer wel raak. Het was een lang gerekte schubkarper, ditmaal gevangen op de BFMBaits Sweet Tutti . Yes! Ik was ook van de nul .

YES, Ook van de nul.

Rond middernacht klonk mijn sounderbox en mocht ik er weer uit! Ik en mijn dochter sliepen in de chalet en Marcel en Merlijn sliepen in het “nachtverblijf” naast de chalet, dus die werden daar niet wakker van. Tijdens de dril zag ik dat het ging om een steur, maar wat klonk daar? Mijn andere hengel…ai…Snel haastte ik me naar Marcel zijn hengel en trok aan zijn lijntje waardoor zijn sounderbox begon te schreeuwen…Ja daar kwam hij naar buiten. Marcel schepte de steur en ik kon aan de dril van een graskarper beginnen. Tjonge wat een drukte dan ineens. Wederom gevangen op de Sweet Tutti en de Pineapple Twist. Het was wel duidelijk dat ze graag voor zoet gingen. Op de andere hengels kwam weinig tot geen activiteit.

Variatie genoeg op Artjeswiel

Karperuitzet

Die nacht bleef het rustig verder, en eerlijk gezegd vond ik dat geen straf want ik kon wel wat nachtrust gebruiken. Na een paar heerlijk broodjes Ei en een bakje koffie gingen we eerst de hengels opnieuw be-azen en wat wijzigingen doorvoeren op de hengels waar we geen actie op gekregen hadden.

Leon had aangegeven dat hij om 9 uur zou komen, want de zaterdags zou er een karperuitzet plaatsvinden. Leon kwam aanzetten met verse broodjes! wat een verwennerij. Tegen 10en kwam Carpfarm het erf oprijden met een 3tal enorme graskarpers en 4 15+ kilo vissen om het huidige bestand aan te vullen. Tijdens de karperuitzet ging mijn hengel af, Marcel sloeg aan maar het was een gat in de lucht. Waarschijnlijk weer een steur die door de lijn zwom.

Wat een pannekoek! (de vis)

Karpervissen met de vaste stok en elastiek.

Door alle drukte van de karperuitzet en de verstoring in het water, verwachtten wij eigenlijk geen vis meer de rest van het weekend. De middags was het heerlijk weer, 13 graden maar liefst. Wel zagen in de kom rechts van de chalet, achter de rietkraag aasbellen en azerij. Statisch gebeurde er helemaal niks, waar we al bang voor waren. Het was tijd om er met de vaste stok op uit te trekken.

De vaste stok met elastiek is een prachtig wapen tijdens moeilijke omstandigheden.

Ik had een voerstekje gemaakt in die kom van diverse pelletjes, babycorn, mais en gecrushed tutti boilies en vervolgens mijn hengel klaar gemaakt met een tros maden erop. Ik zag allemaal luchtbelletjes omhoogkomen, maar er gebeurde nog niks. Merlijn was inmiddels ook naast mij komen zitten en ik vroeg hem of hij de hengel vast wou houden, want ik wou helemaal achterin nog een voerstekje maken.Toen ik terug liep naar Merlijn zag ik de dobber wegzakken, Merlijn sloeg aan en haakte een dikke karper. Helaas schoot hij even later los..Jammer!

Het kommetje

Ik nam de hengel van Merlijn weer over en niet veel later haakte ik ook een karper. Mijn dochter had de videocamera al meegenomen en filmde samen met Merlijn het hele gebeuren. Na een spannende dril van wel 15 minuten kwam er een prachtige schubkarper van 16 pond omhoog. Tjonge zo’n vis op de vaste stok, machtig!

Een puntgave schubkarper, gevangen op een tros maden.

Nu was het de beurt aan Marcel. De karpers waren nog steeds volop aan het azen in de kom en het duurde dan ook niet lang dat Marcel een spiegelkarper aan het drillen was op de vaste stok!

Vissen met de vaste stok op karper geeft een hele ander beleving!

Inmiddels was het bijna donker en we probeerde nog een vis te vangen op de vaste stok, maar dat mocht niet meer baten. Terug gekomen in de chalet was kok Marcel al bezig om pannenkoeken te maken..Jammie! Na een spelletje monopolie en de Voice Kids kijken, gingen we de nacht weer in. Het was inmiddels echt pokkeweer en het kwam met bakken uit de hemel, met daarbij harde wind. Tussen 22.30 en 12.30 werd ik helemaal gek van korte runs! Allemaal op 1 hengel. Helaas geen echte runs want elke keer als ik bij mijn hengel was stopte hij. Het waren waarschijnlijk steuren die mij zaten te klieren.

We hadden de avonds een hengel in het kommetje gelegd waar we eerder de karpers aan de vaste stok vingen en beaast met de Pineapple Twist boilie. Om 01.00 klonk de pieper en ik haastte me naar zijn hengel. Het was een mooi getekende spiegelkarper.

Een mooi getekende spiegelkarper en volgens mij aardig op leeftijd.

Persoonlijk record

Inmiddels was het opgehouden met regenen en het was behoorlijk kouder geworden. Nadat Marcel een foto had gemaakt van de karper, vertelde ik hem dat ik gek werd van de korte runs en piepjes. Merlijn was aan de beurt een karper te vangen, en ik gaf de sounderbox aan Marcel mee, zodat ik eindelijk kon gaan slapen..haha.

Vanaf dat moment was alle actie afgelopen, maar om 5.00 sochtends ging dezelfde hengel weer af. Merlijn was een dikke karper aan het drillen. Eenmaal op de mat keken we elkaar aan. Het was een van de 4 uitgezette karpers. Hoe is het mogelijk! Dat verwacht je toch niet!? De weegschaal tikte net de 30 pond aan. Wow, Merlijn zijn PR spiegelkarper. De kers op de taart.

Terug naar huis

De zondags bleef het rustig en er stond een kille wind. Ook in het kommetje was geen azerij meer. Nog even geprobeerd wat te vangen met de vaste stok, maar er was totaal geen actie. Na het ontbijt werden de spullen rustig aan opgeruimd, want we moesten de middags weer vertrekken. Merlijn en mijn dochter Yohna moesten maandag weer naar school.

Oude strijder

Rond het middaguur zag ik wat karpers springen. Ook kreeg ik weer wat korte runnetjes. Alleen onze hengels stonden nog, de rest was al ingepakt. Het zonnetje begon te schijnen en de omstandigheden werden beter en ineens klonk er vanuit het niets een run. Marcel pakte op het laatste moment nog een oude strijder, ditmaal op de Sweet Tutti. Dat zette de teller in totaal op precies 10 vissen.

Marcel ving op het laatste moment nog een prachtige spiegelkarper.

Eigenaar Leon kwam op de afgesproken tijd aan en vroeg ons hoe het ons was vergaan. We waren dik tevreden, zeker gezien de nog lage temperaturen en de karperuitzet die het eea verstoorde. Hij vertelde dat er 4 steuren op zitten, maar dat hij er 2 daarvan uit gaat halen. Persoonlijk lijkt me dat een goede zet, want ik werd er op het laatst wel wat krankjorum van, haha.

Rond 16.00 waren we weer in Friesland en keken we terug op een geslaagd weekendje weg.